Simpel Solutions

De Titanic werd gebouwd door professionals, de Ark van Noah door amateurs. Je hoeft geen raktettechnologie te hebben gestudeerd om een website te kunnen maken.

Alles wat er nodig is gezond verstand, een paar meter tekst en een paar foto's om de zaak op te leuken. En een kop koffie wil ook nog wel eens helpen.

smartphones

Met de enorme toename van communicatiemiddelen is de kunst om elkaar te begrijpen enorm gedaald. Logisch want het levert een informatie overflow op en dan gaan mensen de informatie uit filteren. Je probeert als het ware enkel die bits en bytes eruit te halen die belangrijk zijn. Op Twitter zie je dan ook krampachtige pogingen van mensen hun leven in een paar soundbytes weer te geven. Op facebook zie je de resultaten van dat alles; onzin die nergens meer over gaat. Het is meer een soort 'feelgood' industrie geworden.

Iets waar de commercie alleen maar garen bij kan spinnen en met reclamekreten en oneliners probeert mee te liften op dat gevoel. Ik kan me voorstellen dat als je een kleine ondernemer bent, je graag wilt meedoen. Zou ik niet doen want het is inmiddels een high end business waar je zonder goede training meer schade oploopt dan dat je er winst kunt mee kunt maken. En training en opleiding vergen tijd en die heeft u niet anders zat u hier niet te lezen.

Dus is de vraag in hoeverre je mee wilt deinen op deze hype. In hoeverre wilt u dat dat uw website geschikt is voor smartphones?

Als u dienstverlener bent, absoluut noodzakelijk. Veruit het grootste deel van de bevolking gebruikt de smartphone om even iets op te zoeken. Openingstijden, adressen, contacten, telefoonnummers enz. Verkopen van fysieke producten via de smartphone kan eventueel ook prima via die smartphone. Dus een webshop dient 'responsive' te zijn, zoals dat zo mooi heet. Dat wil zeggen dat het zich aanpast aan dat minischerm met al zijn beperkingen.

Maar het betekent ook aanpassen aan de doelgroep. Mensen op zoek naar quick-fixes en snelle antwoorden. Dat betekent in de praktijk  facebooktaal: niet meer dan 6 zinnen, met 6 woorden en geen woorden met meer dan 3 lettergrepen. Met meer woorden en zinnen ga je de spanningsboog van de gemiddelde gebruiker te ver oprekken en gaat de tekst van het scherm vallen. Scrollen of 'swipen' doet men enkel als er in die eerste alinea iets staat waardoor men nieuwsgierig genoeg is om de moeite te nemen hun vinger te bewegen.

U begrijpt het vast al wel, smartphone gebruikers functioneren op een hoog intuïtief gehalte. Het zijn bovendien gebruikers die sterk afhankelijk zijn van het apparaat om überhaupt te kunnen functioneren. De meeste kunnen hun weg op het toilet niet eens vinden zonder het navigatiesysteem te raadplegen. Bij wijze van spreken. Dat houdt in dat alles wat u op de website zet spot on moet zijn en actueel. Van een navigatiesysteem bijvoorbeeld, wordt verwacht dat elke wegonderbreking onmiddellijk wordt verwerkt. Duys kijk uit als een roeutebeschrijving voor uw bedrijf maakt. Voor je het weet krijgt een boos berichtje vanuit één of ander weiland.

M.a.w., als u niet dagelijks aan uw website knutselt, is het niet verstandig om een repsonsive webdesign te gebruiken voor uw website. Het is dan beter een aparte versie te maken voor het gebruik in dit soort clash&carry apparaten. U kunt dan ingewikkelde technieken als bootstrap vermijden en de techniek aanpassen naar de middeleeuwse basic scripttalen. Of de afkorting nemen en JQeury gebruiken. Want niet alle toestellen gebruiken alle scripttalen. Het eigenwijze Apple ondersteunt soms wel soms niet Java (of dhtml) bijvoorbeeld. Androïds hebben weer moeite met bepaalde wiskundige codes en dan zijn er nog de verschillende browsers.

Het zogenaamd cross-browser en cross-platform bouwen vergt vaak aanpassingen met name in de stylesheets. Workarounds die in de meeste CMS wel zit meegebakken. Vooral voor het eigenwijze Microsoft. Maar voor een beginnende webdesigner kunnen al die responsive technieken een ware nachtmerrie worden. Achteraf kleine wijzigingen aanbrengen in dergelijke stylesheets wordt dan zoiets als een digitale puzzel.

Als u merkt dat 80% van uw gebruikers hun smartphone gebruiken om uw website te bezoeken, bouw dan primair voor die doelgroep. Indien 80% een laptop of PC gebruikt, kunt u eventueel responsive gaan bouwen als service voor de groep smartphone gebruikers. Maar bedenk wel dat de meeste smartphone gebruikers vaak niet de mindset hebben om de vaak langere teksten te volgen. Daarnaast moet uw product ervoor geschikt zijn.

Op onze website Martins Digital Imaging bijvoorbeeld zijn we niet primair ingesteld op dit type gebruiker. Fotografie en al wat er bijhoort, toont nu eenmaal niet zo best op de beperkte schermen. Maar omdat bijvoorbeeld de e-card service wel heftig door deze doelgroep gebruikt wordt, is de website responsive gemaakt d.m.v. bootstrap en ajax technologie. Maar bij het ontwerpen ga ik uit van gebruik op latpop/pc. En als het goed toont op het mobieltje is dat mooi meegenomen maar al te veel moeite doe ik er niet voor. Deze website (webwolf)  houdt helemaal geen rekening met smartphonegebruikers. Hier moet je kunnen en willen lezen en met een smartphone bouw je geen website.

En dan is er nog het heilige Google. Sinds de opkomst van deze Juggernaut probeert men webdesigners te verplichten hun websites volgens door hen bepaalde recepten en concepten te bouwen. Een website die niet goed toont in een mobiel apparaat wordt negatief beoordeeld. Dus als u denkt slim genoeg te zijn om mee te kunnen in het SEO geweld, is dat een aspect om rekening mee te houden. Have Fun!

Mijn mening over smartphone moge duidelijk zijn. Bouwen voor dit type gebruikers lijkt soms op een vorm van zwakzinnigenzorg. Je moet al een ervaren Twittergebruiker zijn om in enkele soundbytes en oneliners een boodschap neer te zetten waarvan je mag verwachten dat ze het begrijpen. Als je een product verkoopt moet je een heel erg goed doortimmerde disclaimer met bijbehorende leveringsvoorwaarden neerzetten. En alles voorzien van een uitgebreide pamperservice, ook wel help desk genoemd. Daarnaast ontkom je vaak niet aan integratie met de social media platforms.

Maar goed, retailers weten niet beter, het is hun dagelijks werk. En omdat ik het grootste respect heb voor deze groep hardwerkende mensen leveren we alle kennis en onderdelen die je er voor kunt gebruiken.

Vorige pagina